• Yoga Best

    Les aanbod

Lesaanbod

Yoga Best

We bieden verschillende type lessen aan. De basis van alle lessen is hatha yoga, een systeem dat fysieke houdingen, ademoefeningen en ontspanningstechnieken omvat. Je hoeft niet lenig te zijn om yoga te doen. Je bepaalt je eigen grens, en verlegt deze geleidelijk aan. Benieuwd naar onze lessen? Volg een proefles en ervaar wat yoga je kan brengen.

hatha yoga

Hatha Yoga

Staande, zittende en liggende yogahoudingen, ademoefeningen en ontspanningstechnieken. De adem is de dragende kracht van elke beweging.

Yoga & Meditatie

Yoga en Meditatie

Vanuit beweging werk je geleidelijk toe naar rust en verstilling. Meditatie leert je lichamelijke, emotionele en mentale ballast los te laten.

Vinyasa Yoga

Vinyasa Yoga

Bij deze dynamische vorm van hatha yoga volgen de houdingen elkaar in een iets sneller tempo op en gaan vloeiend in elkaar over. Ervaar de heerlijke flow van Vinyasa yoga.

Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga

Ontspanning tijdens de zwangerschap bevordert de ontwikkeling van het kindje. Tevens wordt je gedegen voorbereid op de bevalling, zodat je deze vol vertrouwen tegemoet kunt zien.

Hatha yoga | Yoga Best | Yoga

hatha yoga

Regelmatige beoefening van yoga is een manier om meer in balans te komen. Een les bestaat uit een evenwichtige verdeling tussen staande, zittende en liggende houdingen. Alle bewegingsmogelijkheden van wervelkolom en gewrichten komen aan bod. De oefeningen variëren van subtiel tot uitdagend en kunnen aangepast worden aan ieders mogelijkheden. Het gaat er niet om de perfecte houding na te streven, maar de voor jou uiterst bereikbare stand gedurende enige tijd vast te houden. Dan wordt de werking optimaal en dat is de essentie, niet de prestatie.

Veel aandacht gaat uit naar de adem. Hierdoor wordt je je bewuster van je eigen manier van ademen en krijg je inzicht in de relatie tussen adem, lichaam en geest. Tegelijkertijd leer je jezelf en je lichaam beter kennen. Je ontdekt wat je mogelijkheden zijn, waar je grenzen liggen en hoe je daarmee omgaat. Door concentratie op de adem onstaat een meditatieve aandacht die leidt tot innerlijke rust.

Docenten:
Nicolette Galesloot / Ingrid de Graaff
Wanneer:
maandag 19.00 - 20.15 / 20.30 - 21.45
dinsdag 19.00 - 20.15 / 20.30 - 21.45
woensdag 9.00 - 10.15 / 10.30 - 11.45 / 20.30 - 21.45
vrijdag 9.00 - 10.15
Tarief >

yoga en meditatie

Yoga is van oudsher bedoeld als voorbereiding op meditatie. De fysieke houdingen maken je lichaam soepeler en de ademoefeningen zorgen voor innerlijke kalmte. Meditatie gaat nog een stap verder; je leert enige tijd stil te zijn in één houding, waarbij je je aandacht volledig naar binnen richt. Hierdoor wordt je bewuster van alles wat er in je omgaat; de gedachten die in je opkomen en de gevoelens die je ervaart. Wanneer je dit regelmatig oefent verbeter je niet alleen je concentratievermogen en je geheugen maar ben je ook beter in staat om te gaan met emoties als angst, stress, pijn, somberheid en boosheid. Dat wat je op fysiek, mentaal en emotioneel niveau met je meedraagt wordt lichter. Vele wetenschappelijke onderzoeken zijn uitgevoerd naar de voordelen van mediteren.

De belangrijkste voordelen zijn:

  • verbetert het geheugen en concentratievermogen
  • grotere emotionele stabiliteit
  • gevoelens van welzijn nemen toe en onrust neemt af
  • dieper en beter slapen
  • normaliseert de bloeddruk

In deze les worden rustige yogaoefeningen afgewisseld met meditatieoefeningen. Iedere les wordt een zittende of liggende meditatieoefening gedaan waarvan de duur geleidelijk aan zal toenemen. De lessen zijn rustig en afwisselend en toegankelijk voor iedereen die wil leren mediteren.


Docent:
Ingrid Vogels
Wanneer:
woensdag 19.00-20.15
Tarief >
Yoga & meditatie | Yoga Best | Yoga

Vinyasa yoga | Yoga Best | Yoga

vinyasa yoga

in de vinyasayoga les wordt vooral gewerkt met een reeks vloeiend achterelkaar uitgevoerde houdingen. De aanpak is creatief: vanuit traditionele houdingen worden variaties en herhalingen toegepast. Zowel zachtheid en uitdaging als focus en speelsheid spelen hierbij een rol.

voor wie? Vinyasa yoga is voor iedereen geschikt en kan aangepast worden aan diverse niveaus.


Docent:
Renee Lievens
Wanneer:
zaterdag 9.30-10.45
Tarief >

zwangerschapsyoga

Misschien wel één van de mooiste, maar ook ingrijpendste gebeurtenissen in je leven; je zwangerschap en de geboorte van je kindje. Zwanger zijn vergt het één en ander van je lichaam, er verandert fysiek heel wat wanneer je baby in je buik groeit. Tegelijkertijd maak je ook een proces door waarin je je voorbereidt op je nieuwe rol als moeder. Zwangerschapsyoga laat je deze veranderingen bewuster ervaren en begrijpen. Dit geeft verbondenheid met het kindje in je buik en brengt meer rust voor jezelf.

Deze cursus is een fijne manier om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de bevalling. Door bewustwording en ontspanning van je lichaam zie je met meer vertrouwen de bevalling tegemoet. Bewust ontspannen helpt je omgaan met de heftigheid van de weeën.


Aandachtspunten en onderwerpen die aan bod komen tijdens de zwangerschapsyoga cursus zijn:

  • Lage buikadem ter bevordering van ontspanning
  • Verschillende ademtechnieken om de weeën op te vangen en toe te passen tijdens het persen
  • Ontspanningsoefeningen
  • Leren luisteren naar je lichaam
  • Oefeningen om tijdens de zwangerschap in goede conditie te blijven
  • Lichaamshouding van de zwangere vrouw in het dagelijks leven
  • Bewustwording over het dragen van het kindje in het bekken
  • Contact maken met het kindje in de buik
  • Massage oefeningen
  • Omgaan met angst en pijn
  • Voorlichting over de bevalling
  • Aanreiken van oefeningen voor de kraamperiode
  • De partner en zijn rol als ondersteuning en begeleiding tijdens de zwangerschap, maar vooral tijdens de bevalling.

Docent:
Cândida Claassen
Wanneer:
donderdag 18.45-20.00 en 20.15-21.30
Tarief >
Zwangerschapsyoga | Yoga Best | Yoga



Praktische tips


  • Draag makkelijk zittende, soepele kleding waarin je goed kunt bewegen. Eventueel kun je een extra trui of sweater en sokken meenemen om warm te blijven tijdens de eindontspanning. (Er zijn katoenen dekens aanwezig die je over je heen kunt leggen voor nog meer warmte, mocht je daar behoefte aan hebben). Yoga doe je bij voorkeur op blote voeten, je hebt dan betere grip en contact met de ondergrond in de staande oefeningen. Wanneer je gevoelige gewrichten hebt is het aan te raden een opgevouwen deken onder de knieën, heupen of schouders te plaatsen tijdens de oefeningen (dekens zijn aanwezig). Je kunt indien gewenst ook overwegen om een eigen, speciale dikkere mat aan te schaffen.

  • Belangrijk is dat je maag leeg is wanneer je yoga gaat beoefenen. Zorg ervoor dat je minimaal 2 à 3 uur van tevoren gegeten hebt. Neem anders iets lichts en nuttig de avondmaaltijd dan pas na afloop van de les. Drink na de les ook voldoende water zodat vrijgemaakte afvalstoffen afgevoerd kunnen worden. Yogamatten, meditatiekussens, halve maantjes en dekens zijn aanwezig. Neem wel een doek mee om over de mat te leggen voor de zittende en liggende oefeningen.

  • Een handige doek die speciaal gemaakt is om op de yogamatten die in de studio liggen te plaatsen is de Manduka eQua Mat Towel. Dit is een zachte, vlakke doek die extra grip toevoegt aan je voeten en handpalmen. Je kunt er behalve de zittende en liggende houdingen ook de staande oefeningen op doen. Daarmee zorgt deze doek voor meer hygiëne en rust tijdens het gebruik van de matten in de studio. Hij is licht in gewicht, duurzaam, sneldrogend en kan gewoon in de wasmachine. (Ook handig om mee te nemen op vakantie als absorberende reis- kampeer- of wandelhanddoek, hij neemt namelijk weinig ruimte in je bagage). Informeer bij Nicolette naar de prijs.

Praktische tips | Yoga Best | Yoga