• Yoga Best

    Les aanbod

Les aanbod

Yoga Best

We bieden verschillende type lessen aan. De basis van alle lessen is hatha yoga, een systeem dat fysieke houdingen, ademoefeningen en ontspanningstechnieken omvat. Je hoeft niet lenig te zijn om yoga te doen. Je bepaalt je eigen grens, en verlegt deze geleidelijk aan. Benieuwd naar onze lessen? Volg een proefles en ervaar wat yoga je kan brengen.

hatha yoga

Hatha Yoga

Staande, zittende en liggende yogahoudingen, ademoefeningen en ontspanningstechnieken. De adem is de dragende kracht van elke beweging.

Yoga & Meditatie

Yoga en Meditatie

Vanuit beweging werk je geleidelijk toe naar rust en verstilling. Meditatie leert je lichamelijke, emotionele en mentale ballast los te laten.

easy flow Yoga

Easy Flow Yoga

Bij deze dynamische vorm van hatha yoga volgen de houdingen elkaar in een iets sneller tempo op en gaan vloeiend in elkaar over. Ervaar de heerlijke flow van yoga.

Restorative Yoga

Restorative Yoga

Restorative betekent ‘herstellend’. Het is een rustige en langzame yogavorm, zonder fysieke inspanning. Slechts enkele liggende of zittende houdingen worden uitgevoerd.

Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga

Ontspanning tijdens de zwangerschap bevordert de ontwikkeling van het kindje. Tevens wordt je gedegen voorbereid op de bevalling, zodat je deze vol vertrouwen tegemoet kunt zien.

Hatha yoga | Yoga Best | Yoga

hatha yoga

Regelmatige beoefening van yoga is een manier om meer in balans te komen. Een les bestaat uit een evenwichtige verdeling tussen staande, zittende en liggende houdingen. Alle bewegingsmogelijkheden van wervelkolom en gewrichten komen aan bod. De oefeningen variëren van subtiel tot uitdagend en kunnen aangepast worden aan ieders mogelijkheden. Het gaat er niet om de perfecte houding na te streven, maar de voor jou uiterst bereikbare stand gedurende enige tijd vast te houden. Dan wordt de werking optimaal en dat is de essentie, niet de prestatie.

Veel aandacht gaat uit naar de adem. Hierdoor wordt je je bewuster van je eigen manier van ademen en krijg je inzicht in de relatie tussen adem, lichaam en geest. Tegelijkertijd leer je jezelf en je lichaam beter kennen. Je ontdekt wat je mogelijkheden zijn, waar je grenzen liggen en hoe je daarmee omgaat. Door concentratie op de adem onstaat een meditatieve aandacht die leidt tot innerlijke rust.

Docenten:
Nicolette Galesloot / Ingrid de Graaff
Wanneer:
maandag 09.00 - 10.15 / 19.00 - 20.15 / 20.30 - 21.45
dinsdag 19.00 - 20.15 / 20.30 - 21.45
woensdag 9.00 - 10.15 / 10.30 - 11.45 / 20.30 - 21.45
donderdag 9.00 - 10.15
vrijdag 9.00 - 10.15
Tarief >

yoga en meditatie

Yoga is van oudsher bedoeld als voorbereiding op meditatie. De fysieke houdingen maken je lichaam soepeler en de ademoefeningen zorgen voor innerlijke kalmte. Meditatie gaat nog een stap verder; je leert enige tijd stil te zijn in één houding, waarbij je je aandacht volledig naar binnen richt. Hierdoor wordt je bewuster van alles wat er in je omgaat; de gedachten die in je opkomen en de gevoelens die je ervaart. Wanneer je dit regelmatig oefent verbeter je niet alleen je concentratievermogen en je geheugen maar ben je ook beter in staat om te gaan met emoties als angst, stress, pijn, somberheid en boosheid. Dat wat je op fysiek, mentaal en emotioneel niveau met je meedraagt wordt lichter. Vele wetenschappelijke onderzoeken zijn uitgevoerd naar de voordelen van mediteren.

De belangrijkste voordelen zijn:

  • verbetert het geheugen en concentratievermogen
  • grotere emotionele stabiliteit
  • gevoelens van welzijn nemen toe en onrust neemt af
  • dieper en beter slapen
  • normaliseert de bloeddruk

In deze les worden rustige yogaoefeningen afgewisseld met meditatieoefeningen. Iedere les wordt een zittende of liggende meditatieoefening gedaan waarvan de duur geleidelijk aan zal toenemen. De lessen zijn rustig en afwisselend en toegankelijk voor iedereen die wil leren mediteren.


Docent:
Ingrid Vogels
Wanneer:
woensdag 19.00 - 20.15
vrijdag 10.45 - 12.00
Tarief >
Yoga & meditatie | Yoga Best | Yoga

easy flow yoga | Yoga Best | Yoga

easy flow flow yoga

Easy flow yoga: de klassieke hatha yoga houdingen worden dynamisch en vloeiend achterelkaar uitgevoerd. Deze les is wat intensiever dan de reguliere hatha yogales en de iets uitdagendere houdingen komen ook aan bod. Je verbetert hiermee je conditie, je houding, je manier van ademen en je stemming. Het zonnige humeur van Renee draagt hiertoe zeker bij. Yoga is een heerlijke manier om je dag te beginnen.


Docent:
Renee Lievens
Wanneer:
zaterdag 9.30 - 10.45
Tarief >

restorative yoga

Restorative betekent ‘herstellend’. Het is een rustige en langzame yogavorm, zonder fysieke inspanning. Slechts enkele liggende of zittende houdingen worden uitgevoerd: lichte torsies en milde voor- en achterover buigingen, waarin je ondersteund wordt door kussens en dekens, zodat je in elke houding volledig comfortabel ligt. De poses worden geruime tijd aangehouden, zodat je de gelegenheid krijgt om te ontdekken waar je in je lichaam onbewust spanning vasthoudt, om deze vervolgens bewust los te laten. Zo ontstaat er op zachte wijze ruimte in o.a. schouders, rug en heupen. Tegelijkertijd voel je hoe je ook geestelijk tot rust komt.

Restorative Yoga heeft een meditatief karakter, het is een oefening in mindfulness. Het rusten in de kussens zorgt er voor dat je je makkelijker kunt overgeven aan ‘niets doen’, wat stress vermindert en het zelf herstellend vermogen van het lichaam bevordert.

Restorative yoga is met name geschikt voor mensen die zich prettig voelen bij een yogavorm die niet fysiek inspannend is, bijvoorbeeld wanneer je herstellende bent van een operatie of een burn-out of wanneer je verlichting zoekt voor chronische klachten.


Docent:
Ingrid de Graaff
Wanneer:
dinsdag 09.00 - 10.15 (start bij voldoende deelnemers)
Tarief >
restorative yoga | Yoga Best | Yoga
Zwangerschapsyoga | Yoga Best | Yoga

zwangerschapsyoga

Misschien wel één van de mooiste, maar ook ingrijpendste gebeurtenissen in je leven; je zwangerschap en de geboorte van je kindje. Zwanger zijn vergt het één en ander van je lichaam, er verandert fysiek heel wat wanneer je baby in je buik groeit. Tegelijkertijd maak je ook een proces door waarin je je voorbereidt op je nieuwe rol als moeder. Zwangerschapsyoga laat je deze veranderingen bewuster ervaren en begrijpen. Dit geeft verbondenheid met het kindje in je buik en brengt meer rust voor jezelf.

Deze cursus is een fijne manier om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de bevalling. Door bewustwording en ontspanning van je lichaam zie je met meer vertrouwen de bevalling tegemoet. Bewust ontspannen helpt je omgaan met de heftigheid van de weeën.


Aandachtspunten en onderwerpen die aan bod komen tijdens de zwangerschapsyoga cursus zijn:

  • Lage buikadem ter bevordering van ontspanning
  • Verschillende ademtechnieken om de weeën op te vangen en toe te passen tijdens het persen
  • Ontspanningsoefeningen
  • Leren luisteren naar je lichaam
  • Oefeningen om tijdens de zwangerschap in goede conditie te blijven
  • Lichaamshouding van de zwangere vrouw in het dagelijks leven
  • Bewustwording over het dragen van het kindje in het bekken
  • Contact maken met het kindje in de buik
  • Massage oefeningen
  • Omgaan met angst en pijn
  • Voorlichting over de bevalling
  • Aanreiken van oefeningen voor de kraamperiode
  • De partner en zijn rol als ondersteuning en begeleiding tijdens de zwangerschap, maar vooral tijdens de bevalling.

Docent:
Cândida Claassen
Wanneer:
donderdag 18.45 - 20.00 en 20.15 - 21.30
Tarief >



praktische tips


  • Draag makkelijk zittende kleding met stretch waarin je goed kunt bewegen. Neem een trui of sweater mee om warm te blijven tijdens de eindontspanning. Er zijn katoenen dekens aanwezig die je over je heen kunt leggen voor nog meer warmte, mocht je daar behoefte aan hebben.

  • Yogamatten, meditatie kussentjes en dekens zijn aanwezig. Neem voor een proefles wel een eigen doek mee om over de mat heen te leggen. Wanneer je je inschrijft voor de wekelijkse lessen adviseren we je om je eigen yogamat of doek aan te schaffen. Informeer naar de mogelijkheden bij Nicolette of je docent.

  • Belangrijk is dat je maag leeg is wanneer je yoga gaat beoefenen. Zorg ervoor dat je minimaal 2 à 3 uur van tevoren gegeten hebt. Eet anders iets lichts en nuttig de avondmaaltijd dan pas na afloop van de les. Drink na de les ook voldoende water zodat vrijgemaakte afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.

  • Yoga doe je bij voorkeur op blote voeten, je hebt dan betere grip en contact met de ondergrond in de staande oefeningen. Wanneer je gevoelige gewrichten hebt is het aan te raden een opgevouwen deken onder de knieën, heupen of schouders te plaatsen tijdens de oefeningen (dekens zijn aanwezig). Je kunt indien gewenst ook overwegen om een eigen, speciale dikkere mat aan te schaffen.

Praktische tips | Yoga Best | Yoga