hatha yoga

Wat hatha yoga voor je kan betekenen

Regelmatige beoefening van yoga is een manier om meer in balans te komen. In elke houding zoek je naar het juiste evenwicht tussen tegenpolen, zoals bijvoorbeeld: spanning en ontspanning, kracht en souplesse, overgave en controle, rationeel zijn of vanuit je emoties reageren, doen en laten, links en rechts.

Door de verschillende yogahoudingen uit te voeren maak je je lichaam zowel krachtiger als soepeler. Je ontdekt waar je spanning vasthoudt en hoe je deze los kunt laten.

Veel aandacht gaat uit naar de adem. Hierdoor wordt je je bewuster van je eigen manier van ademen en krijg je inzicht in de relatie tussen adem, lichaam en geest. Tegelijkertijd leer je jezelf en je lichaam beter kennen. Je ontdekt wat je mogelijkheden zijn, waar je grenzen liggen en hoe je daarmee omgaat. Door concentratie op de adem onstaat een meditatieve aandacht die leidt tot innerlijke rust.

Een les bestaat uit een evenwichtige verdeling tussen staande, zittende en liggende houdingen. Alle bewegingsmogelijkheden van wervelkolom en gewrichten komen aan bod. De oefeningen variƫren van subtiel tot uitdagend en kunnen aangepast worden aan ieders mogelijkheden.

Het gaat er niet om de perfecte houding na te streven, maar de voor jou uiterst bereikbare stand gedurende enige tijd vast te houden. Dan wordt de werking optimaal en dat is de essentie, niet de prestatie.

Voor wie?

Hatha yoga is voor iedereen die graag evenwichtiger, rustiger, opgewekter en energieker wil zijn. Voor mannen zowel als voor vrouwen. Leeftijd of lenigheid speelt geen rol. Je bepaalt je eigen grens, en verlegt deze geleidelijk aan. Plezier in bewegen staat voorop.

De lessen worden gegeven door Nicolette Galesloot of Ingrid Vogels.

+ praktische tips

Yoga Best
Yoga Best
Yoga Best